Rodzaje motocykli szosowych

1. Turystyczne


Przeznaczone do dalekich wypraw i pokonywania długich tras. Są to jedne z największych gabarytowo motocykli i posiadają silniki o dużej pojemności. Charakteryzują się sporą pakownością (możliwość przewożenia sporych i ciężkich bagaży), dużym zbiornikiem na paliwo (co zapewnia większy zasięg podróży), a także wygodną, odprężoną i wyprostowaną pozycją kierowcy, jak również pasażera. Wyposażone są w owiewki i szybki, które zapewniają ochronę przed wiatrem. Są stworzone do pokonywania dużej liczby kilometrów.
Niektóre z turystyków wyposażane są w bieg wsteczny, z uwagi na duże gabaryty i trudność manewrowania.






2. Sportowo-turystyczne

Kompromis pomiędzy motocyklami sportowymi i turystycznymi.
W stosunku do motocykli sportowych pozycja kierowcy jest mniej pochylona i wygodniejsza, co daje większy komfort jazdy na dłuższych dystansach. Pozycja pasażera jest również wygodniejsza. Motocykle sportowo-turystyczne charakteryzują się także możliwością dużej ładowności.W stosunku do motocykli turystycznych motocykle sportowo-turystyczne są lżejsze i łatwiejsze w prowadzeniu, a ich komponenty są bardziej odpowiednie do wyścigowej jazdy.W skrócie - są to motocykle łączące w sobie możliwości sportowej, szybkiej jazdy z komfortem i praktycznymi zaletami turystyków.W motocyklach sportowo-turystycznych, podobnie jak w nakedach, mamy największą różnorodność jeśli chodzi o konstrukcję silnika - znajdują się tu motocykle o silnikach rzędowych, widlastych (V), dwu-, trzy- lub cztero-cylindrowych.







3. Cruisery

Cruisery, popularnie zwane krążownikami, to motocykle stylizowane na legendarne, amerykańskie maszyny, takie jak Harleye Davidsony czy Indiany. Charakteryzują się niskim położeniem siedzenia kierowcy oraz kierownicą wydłużoną ku tyłowi - co wymusza wyprostowaną lub wręcz lekko odchyloną do tyłu sylwetkę. Stopy kierowcy wysunięte są do przodu, a całość sprawia, że pozycja kierowcy jest wygodna.
Cruisery zazwyczaj "ociekają" chromem, posiadają silnik w układzie V i są wyposażane przez właścicieli w skórzane sakwy oraz oparcia. Można powiedzieć, że cruisery to motocykle turystyczne o specyficznym, klasycznym wyglądzie.
Cruisery na ogół są dość masywne i są trudniejsze w prowadzeniu niż przeciętne motocykle, dlatego też nie poleca się ich osobom początkującym.






4. Choppery

Choppery są odchudzoną odmianą cruiserów (z ang. chopped - okrojony). W stosunku do cruiserów nie posiadają np. owiewek, czasem przedniego błotnika, mają mniejsze siedzenia oraz baki. Najczęściej są to maszyny o indywidualnej budowie i wyglądzie (tzw. customy).
Oprócz cech typowych dla cruiserów (klasyczny wygląd, dużo elementów chromowanych, nisko umiejscowione siedzisko, kierownica wydłużona ku tyłowi) choppery charakteryzują się dużym rozstawem kół, długim przednim widelcem i wysoko umieszczoną kierownicą.






5. Klasyczne

Motocykle o najbardziej klasycznej sylwetce i konstrukcji - zarówno nowoczesne maszyny o retro-stylistyce, jak i zabytkowe pojazdy. Przeważnie z okrągłą lampą i bez owiewek, czasem z zamontowanym bocznym wózkiem.






Komentarze